Förvarning: argt inlägg

Rent generellt, har jag en känsla av att människor som inte bör yttra sig om en annan kvinnas kropp gör det oftare i Sverige än här, i Nya Zeeland. De har ingen rätt att döma, uttrycka åsikt utan anledning. Detta insåg jag, då jag blev påminnd över att det händer här med. Detta gjorde självklart feministen i mig upprörd. 
Idag har solen skinit hela dagen, härligt vårväder med 25C. Skitnajs tycker svensken, och drog till Centre Place med min svarta (enda) älskningkjol och en vit t-shirt. The feeling was good, detta var en bra dag. Tills man krossar Bryce Street. Där de "sjukt coola" killgänget i den bruna (skitfula) bilen vevar ner rutan och skriker: "Hope your day is as nice as your ass". Trafikljuset ändrades till rött, och jag fick chansen att dra fingret. Vilket jag gjorde (skyll inte på min uppforstan, jag vet bättre, egentligen. :)))). De drog fingret tillbaka, skrattade hånaktigt, körde vidare.
Visst, det var bara en kommentar. En onödig kommentar som betyder mer än bara den "komplimang" de gav ut. De tog sig rätten att dömma min kropp av vad de såg, de tog sig rätten att gasta det över gatan ur sin bil, de tog sig rätten. Min rätt. Jag är den enda som har rätten att bedömma min kropp. Inte ett killgäng från en främmande bil. 
Jag är lite förvånad över hur starkt jag reagerade, kanske var detta droppen. Jag har varit lycklig, och det är inte ofta jag får sådana kommentarer. Men detta var en gång för mycket. 
Önskar att jag hade svarat: "Actually no, my ass is way better than how my day turned out to be, *insert swearword*". 
 
Peace, 
och människor hom ihåg: 
vare sig kön är det inte er rätt att dömma andras kroppar. 

Kommentera här: