Dag 1 på farmen

Wääjjj, vilken spännande rubrik!
 
Igårkväll anlände jag till Bryce och hans familj. De är också engagerade i AFS och hostar en kille från Brasilien. De har en farm nära Piopio, en liten by 2,5 timmars bussresa söder om Hamilton.
 
Dagen började kl 07:00 med frukost, för att sedan ta på sig galonbyxor (dagisbarnskänsla<3), regnjacka och gummistövlar. Sedan tog vi fyrhjulingen och trailern och utfodrade vissa av tjurarna och några får. 
Farmen består av ca 2000 djur, en blandning av tjurar och får. Fåren säljer de ullen, och tjurarna får de betalt av att ta hand om (lägga på dem vikt etc.). Bryce får betalt för varje kilo, men även veckovis över att han sköter om dem. Så han typ hyr tjurarna, men ändå inte...
 
Efter matningen vallade vi får. Ja, det var skitkolt. Han äger fyra hundar, riktigt duktiga! Hur hundarna kan känna av hur fåren beter sig, hur de samarbetar. Ja, fantastiskt. 
 
Resten av dagen bestod av att hämta tjur-flockar (ehm, vad heter det på svenska...?), ge dem avmaskningsmedel och en spruta med B12. Mitt ansvar var B12-delen. Det kändes lite hemskt i början, för B12 ges som en spruta, som liknar lite som en pistol. Men när man väl har fått in tekniken gick det bra, och jag vet ju att det är för deras bästa. 
 
Efter den första dagen här trivs jag superbra! Som min kontaktperson berättade om vad andra utbytesstudenter har sagt om Bryce, "Bryce is nice", och ja, de har rätt. 
 
De har även två katter, var av en döv. Men den klarar sig fint den med. :)
 
Allt gott! 

Kommentera här: