Maori Language Week

Denna vecka är det Maori Language Week i Nya Zeeland.
De officiella språken i Nya Zeeland är engelska, maori och teckenspråk. Innan jag kom hit trodde jag att fler skulle kunna prata maori, eftersom det är en del av deras kultur, av deras land. 
 
Självklart kan man välja att ta maori som ett tillägsval, men detta är rätt opopulärt. Även om man är uppväxt i en familj med ursprung från Nya Zeelands ursprungsbefolkning, och är kunniga i språket, så är det sällan att man pratar språket hemma. 
 
Många städer här har dubbelnamn, men det är för det mesta bara det engleska som används.
 
Men så kom jag på, att vi i Sverige, inte heller är så bra...
Vi har ju också ett språk? Också en naturbefolkning? Kan jag prata samiska? 

Självklart går det ju inte riktigt att jämföra, vi har ju totalt olika historier. 
 
Men min poäng här är, att det är väldigt enkelt att kritisera ett land, utan att vara bättre själv. Hur enelt det är att måla upp Sverige som ett gudomligt land, och att alla andra länder är sämre - i allt. 
 
 

Kommentera här: