Första inlägget- Fakta

Hej!
Detta är det första inlägget på bloggen, ännu ett steg närmare Nya Zeeland. Här kommer ni att kunna följa mitt utbytesstudentår!
 
Nu är det höstlov, och jag roar mig med att söka upp fakta om Nya Zeeland. 
 
Några snabba om NZ:
-Ligger i Oceanien
-4,5 miljoner invånade (2013)
-Består av Nordön, Sydön, Stewart Island och några småöar.
-Huvudstad är Wellington, Auckland är dock större.
-+13:00 h i GMT.  (+11 h jämfört med Sverige).
-Varmare i norr, kallare i söder (tvärtom alltså, gäller även årstiderna.)
 
 
 
En sak som kan vara intressant är priserna. Valutan är NZD (Nya Zeeländsk dollar). 
För tillfället ser det ut såhär:
 
Dock kostar saker olika mycket beroende på skatter etc. Enligt DNs artikel där de jämför vad Big Macs kostar över världen ligger den Nya Zeeländska hamburgaren ungerfär på samma pris som den amerikanska (4,37 $, ca 32 kr). Detta billigare, jämfört med i Sverige (48 kr, för ni som inte kan Mc Donald's priser i huvudet ;)). 
 
Jag vet ännu inte var jag hamnar, jag vet inte heller vart jag hoppas på att hamna. 
 
Vet inte om det ser ut så här överallt, men man kan ju hoppas...
 
 

Kommentarer:

1 Ebba:

Gud va coolt!!
Du kommer nog få ett jätte kul och annorlunda år!
Kommer va jätte kul att följa din blogg, när åker du?

Svar: Hej Ebba!
Visst är det spännande! :)
Det är inte klart när jag åker än, AFS har två avresedatum (januari/februari).
Tekla

Kommentera här: